بگ فیلتر در سیستم های تصفیه هوا

استفاده از بگ فیلتر در سیستم های تصفیه هوا : مزایا و چالش ها

مقدمه

انقلاب صنعتی در کنار مزایای بیشماری که برای شهرها و انسان ها با خود به همراه داشت، چالش هایی نیز بر سر راه شهرها قرار داده است. در واقع با افزایش کارخانجات و ظهور صنایع مختلف در شهرها، شهرها و ساکنان آن با مشکلات زیادی از جمله آلودگی هوا روبرو شده اند. گازهای سمی و آلوده، گرد و غبار و ذرات معلق از مواردی هستند که کارخانجات در ازای تولیدات خود به هوای شهرها وارد می کنند. به همین منظور امروزه در جهت کاهش آلودگی های تولیدی ناشی از کارخانجات وسایل و تجهیزاتی تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این تجهیزات می توان به اسکرابر تصفیه هوا، بگ فیلتر و … اشاره نمود. در این مقاله قصد داریم شما را با بگ فیلتر در سیستم های تصفیه هوا و مزایا و چالش های پیش روی آن بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

بگ فیلتر چیست؟

بگ فیلتر که به آن فیلتر کیسه ای نیز گفته می شود از جمله تجهیزات پلیمری می باشد که از محفظه ای تشکیل شده است که در داخل آن تعدادی کیسه از جنس پلی استر قرار داده شده است. نحوه کار آن بدین صورت می باشد که هنگامی که گازهای تولیدی از کارخانجات با مقادیر زیادی گرد و غبار و ذرات معلق از آن عبور می نمایند، ناخالصی ها و گرد و غبار داخل گاز بر روی سطح کیسه های پلی استری نشسته و گازهای تمیزتری وارد هوا می شود. در زمان های معینی نیز با انجام یک عملیات بر روی کیسه ها ذرات گرد و غبار آن تکانده شده و بر بخش زیرین فیلتر ریخته می شود تا شرایط برای جداسازی گرد و غبار های بعدی فراهم شود. از جمله صنایعی که از این نوع فیلترها جهت پاکسازی گازهای خود استفاده می نمایند می توان به صنایع سیمان ، حفاری و … اشاره نمود.

مزایای بگ فیلتر

بگ فیلتر که امروزه نیز بسیار مورد استقبال صنایع گوناگون قرار گرفته است دارای مزایای بسیاری می باشد که آن را تا این اندازه در بین صنایع محبوب کرده است. در ادامه به بررسی برخی از مزایای آن می پردازیم.

  • کارایی بالا : بگ فیلتر به دلیل نوع طراحی و همچنین متریال مورد استفاده در آن در مقایسه با سایر سیستم های تصفیه از کارایی بسیار بالایی برخوردار بوده و می تواند تا حد بسیار زیادی گرد و غبار و ذرات معلق را از گاز های کارخانه ای جداسازی نماید.
  • اندازه گیری دقیق ذرات : با توجه به آن که کنترل کیفیت هوا در کارخانه های صنعتی از اهمیت زیادی برخوردار است بگ فیلتر می تواند میزان دقیق ذرات را اندازه گیری نموده و تا حد زیادی کیفیت هوا را کنترل نماید.
  • عمر طولانی : به طور معمول بگ فیلتر از مواد اولیه بسیار مقاوم و با کیفیت تهیه و ساخته می شوند که این موضوع باعث افزایش طول عمر دستگاه شده و می توانند در شرایط سخت صنعتی از خود مقاومت نشان دهند.
  • کمک به محیط زیست : باتوجه به آن که بگ فیلتر ها با عملکرد پیشرفته خود تا حد زیادی از ورود گرد و غبار و ذرات معلق در گازهای کارخانه ای به هوا جلوگیری می نمایند دوست دار محیط زیست بوده و به حفظ آن کمک می نمایند. همچنین جنس بگ فیلترها به گونه ای طراحی و تولید شده است که دور ریختنی نبوده و پس از مصرف و خراب شدن قابل بازیافت و بازگشت به طبیعت می باشند.
  • نفوذناپذیر : برخی از سیستم های تصفیه بدین صورت عمل می کنند که به کمک آب و یا مایعات گرد و غبار و آلودگی ها را جذب می نمایند همچون غبارگیر مرطوب این در حالی است که عملکرد بگ فیلترکاملا متفاوت بوده و جنس آن به صورتی است که اجازه نفوذ آب و روغن را به داخل دستگاه نمی دهد.
  • مقاومت بالا : جنس کیسه های بگ فیلتر به صورتی انتخاب شده اند که در مقابل هرگونه خوردگی و زنگ زدگی توسط مواد شیمیایی مختلف از خود مقاومت بسیار بالایی نشان می دهد.

معایب و چالش های بگ فیلتر

معایب و چالش های بگ فیلتر

بگ فیلتر همان طور که در مطالب پیشین به آن اشاره شد دارای مزایا و کاربردهای بی شماری است که از بهترین گزینه ها جهت جداسازی گرد و غبار از گازها در صنایع مختلف می باشد. با وجود این مزایا این دستگاه نیز همچون دستگاه های دیگر مشکلاتی را با خود به همراه دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • از جمله معایب این دستگاه آن است که نمی تواند به صورت همزمان گرد و غبار و آلاینده های گازی را تصفیه نماید.
  • هزینه ای که جهت نصب و راه اندازی این سیستم از متخصصین دریافت می شود به نسبت سایر سیستم ها زیاد می باشد.
  • کیسه های این سیستم پس از 3 الی 6 ماه کار نیاز به سرویس و تعویض شدن دارند.
  • به دلیل جنس کیسه های استفاده شده در داخل آن تنها گازهایی با درجه حرارت مشخص می توانند از این فیلتر عبور نمایند.
  • همان طور که گفته شد این بگ ها اجازه نفوذ آب و روغن را به درون خود نمی دهند اما در واقع در مقابل کارهای مرطوب بازدهی بسیار پایینی را از خود نشان می دهند.

نتیجه گیری

در این مقاله آموختیم که کارخانه ها جهت کنترل کیفیت هوای اطراف خود و توجه به دستورالعمل های بهداشتی و محیط زیستی می بایست از سیستم های تصفیه جهت جلوگیری گرد و غبار و ذرات جامد به هوا استفاده نمایند. یکی از این سیستم های تصفیه که امروزه بسیار مورد استقبال صنایع قرار گرفته است و عملکرد بسیار مناسبی دارد استفاده از بگ فیلتر در سیستم تصفیه می باشد. این نوع از سیستم تصفیه با دارا بودن تعدادی کیسه ی پلی استری ذرات گرد و غبار موجود در گازهای کارخانه ای را به خود جذب نموده و اجازه نمی دهد که آن ها به هوا وارد شوند. این نوع سیستم بر خلاف غبارگیرهای مرطوب اجازه نفوذ آب و روغن را به درون خود نمی دهد و همچنین دارای کارایی بسیار مناسبی می باشد. در مقابل مزایای بیشمار این سیستم، استفاده از آن چالش هایی را نیز بر سر راه کاربران قرار می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *