آشنایی با کاربرد لوله های کاروگیت

مقدمه

یک نمونه از لوله های پلی اتیلنی پر کاربرد لوله های کاروگیت نام دارد. که به دلیل داشتن شیار بر روی سطح خارجی آن ها به این نام خوانده می ‌شوند. این لوله ها از دو دیواره تشکیل شده ‌اند و بیشترین کاربرد را در انتقال مایعات بازی و اسیدی موجود در فاضلاب ‌ها و پسماند های صنعتی دارند. در واقع کاروگیت جزو لوله‌ و اتصالات ضد اسیدی به شمار می ‌آید. این لوله ‌های پلی اتیلنی دارای مقاومت بالایی هستند و هم چنین داشتن سطح داخلی صاف و بدون شیار آن ها می ‌تواند به سرعت انتقال مایعات و رسوب نگرفتنشان کمک زیادی کند. لوله ی دو جداره ی پلی اتیلنی و لوله خرطومی فاضلابی نام‌ های دیگر این لوله هستند.

لوله‌ های کاروگیت به دلیل تحمل زیاد در مقابل فشار در شهرسازی و تخلیه ی فاضلاب زیاد مورد استفاده قرار می‌ گیرند. هدف از نوشتن این مقاله، آشنایی بیشتر شما عزیزان با کاربرد های لوله ‌های کاروگیت می ‌باشد. تمام تجهیزات پلیمری مورد نیاز خود اعم از: اسکرابر تصفیه هوا، پوشش کف و غیره را می ‌توانید از شرکت سپاهان پلی تجهیز هدایت تهیه کنید.

معرفی کاربرد های لوله ‌های کاروگیت:

از آن جایی که اکثر لوله‌ های تخلیه ی فاضلاب در زیر زمین نصب می ‌شوند. طول عمر و مقاومت آن ها باید به گونه ‌ای باشند، که به راحتی آسیب نبینند و هم چنین برای سالیان دراز عملکرد مناسبی را از خود نشان دهند. یکی از بهترین ایده‌ هایی که برای انتقال آب فاضلاب و پسماند های صنعتی ارائه شده است، استفاده از لوله ‌های کاروگیت می ‌باشد. این لوله ها با این که در زیر زمین نصب می ‌شوند، می ‌توانند فشار ناشی از خاک و سنگی که در اطرافشان هست را تحمل کنند.

اما هر چه میزان سنگ موجود در خاکی که این لوله‌ ها در آن نصب می ‌شوند، کم تر باشد مدت زمان بیشتری عمر می‌ کنند. علاوه بر آن در گذشته اگر لوله فاضلاب دچار ترکیدگی می‌ شد، تعویض آن با دشواری صورت می‌ گرفت. اما لوله‌ های کاروگیت به خاطر سطح خارجی شیار دار، و وزن کم تعویضشان راحت‌ تر انجام می ‌شوند. در ادامه مقاله شما را با کاربرد های دیگر این لوله ها آشنا می‌ کنم.

مدیریت سیلاب ها توسط لوله های کاروگیت:

هدف از ساخت این لوله ها تنها منتقل کردن مایعات نیست. بلکه هدایت سیلاب‌ ها هم می ‌باشد. در مناطق پر باران به دلیل بارش‌ های سنگین برف و باران امکان به وجود آمدن سیلاب در سطح شهر زیاد است. به همین خاطر در راه ‌سازی برای این که بتوانند آب‌ های ناشی از باران را برای جلوگیری از تلفات مدیریت کنند، از لوله‌ هایی محکم و قطور برای انتقال آن استفاده می کنند، که بهترین گزینه برای زهکشی جریان سیلاب لوله‌ های کاروگیت می‌ باشند. چرا که این لوله‌ ها از استحکام بالایی برخوردار هستند.

استفاده از لوله های کاروگیت در سیستم‌ های تهویه هوا:

یکی دیگر از موارد استفاده از لوله های کاروگیت در سیستم‌ های تهویه و خنک کننده می باشد. در سیستم‌ های تهویه لوله‌های کاروگیت جریان هوا را به سمت فیلتر دستگاه می ‌فرستند. استفاده از لوله های کاروگیت با سوراخ هایی در سطح آن برای تهویه هوا مناسب‌ است. بزرگ بودن قطر این لوله ها باعث شده، تا برای سیستم ‌های خنک کننده نیز مناسب باشند و جریان هوای بیشتری را به فضای مورد نظر انتقال دهند.

آشنایی با انواع لوله های کاروگیت:

لوله های کاروگیت متنوع هستند و آن ها را در ابعاد مختلفی می ‌سازند که هر یک برای یک کار مناسب است. به عنوان مثال: لوله ‌های کاروگیت پنج اینچی را می ‌توان برای جمع آوری و انتقال آب فاضلاب ساختمان هایی با متراژ کم استفاده کرد. اما اگر از آن ها برای ساختمان‌ هایی با متراژ بالا استفاده کنید، با گرفتگی و مسدود شدن آن ها به مرور زمان مواجه خواهید شد. علاوه بر آن از این سایز لوله‌ ها می ‌توان برای انتقال آب ناشی از بارش باران استفاده نمود.

معرفی لوله های کاروگیت چهار اینچی:

این لوله ها به دلیل سایز کم تر نسبت به نمونه‌ های پنج اینچی قادر به عبور آب فاضلاب از خود نمی ‌باشند و به مرور زمان گرفتگی در آن ها به وجود می ‌آید. چرا که ابعاد آن ها کوچک و معادل صد و ده میلی متر می باشد.

آشنایی با لوله‌ های کاروگیت شش اینچی:

این نمونه لوله ها به دلیل قطر بزرگی که دارند، می ‌توانند آب فاضلاب زیادی را از خود عبور دهند و به همین علت در کوچه‌ های ده و بیست متری زیاد از آن ها استفاده می ‌شوند. در زمان نصب لوله‌ های کاروگیت باید به متراژ خانه و کوچه دقت نمایید، چرا که ورود آب زیاد به داخل آن ها در صورتی که قطرشان کم باشد، خطر گرفتگی و ترکیدگی را در آن ها بالا می ‌برد.

لوله های کاروگیت چه مزیت‌ هایی دارند؟

با توجه به این که لوله‌ هایی که قبلاً برای فاضلاب استفاده می ‌شدند از جنس فلز و سنگین بودند و خطر زنگ زدگی و پوسیدگی در آن ها زیاد بود. امروزه لوله ‌های پلی اتیلنی کاروگیت جایگزین آن ها شده ‌اند. وجود این لوله ها باعث شده دیگر با مشکل زنگ زدن مواجه نشوید. به ویژه در مناطقی که مرطوب و پر بارانی هستند و هوای آن جا دارای رطوبت زیادی است. علاوه بر آن این لوله ها دارای وزن کمی می باشند که این باعث شده، نصب و تعمیرشان نیز راحت ‌تر صورت بگیرد و وقت کمی را به خود اختصاص دهند.

نتیجه گیری:

من با نوشتن این محتوا سعی کردم، شما را با لوله‌ های کاروگیت و مواردی که قابل استفاده هستند بیشتر آشنا کنم‌. همان طور که متوجه شدید این لوله ها جزو لوله های پلی اتیلنی بوده و پایداری و طول عمر بالای آن ها باعث شده در راه سازی و تخلیه فاضلاب به فراوانی استفاده شوند. اما در هنگام استفاده از این لوله ‌ها نکته‌ ای که باید در نظر داشته باشید، میزان ورودی آب متناسب با سایز آن ها است. زیرا عبور زیاد آب از آن ها می ‌تواند باعث ترکیدگی در آن ها شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *