مشخصات فنی بگ فیلتر

مزایا و معایب استفاده از بگ فیلتر

مزایا و معایب بگ فیلتر

در دنیای امروزی با صنعتی شدن و ماشین شدن اکثر شهرها، کنترل گرد و غبار و از بین بردن آن‌ها یک امر غیرقابل انکار و ضروری می‌باشد. تولید گازهای آلوده و سمی یک دغدغه اصلی میان مردم است که صنایع متفاوت و مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. روش‌ها و تجهیزات مختلفی همانند وت اسکرابر و بگ فیلترها به کار می‌روند، تا اینکه آلودگی را حداقل کنترل کنند. آن‌ها به عنوان یک فیلتر عمل کرده تا بتوانند گرد و غبار پیش روی صنایع را گرفته و به یک هوای سالم و تمیز تبدیل نمایند. حال که از بگ فیلترها سخن گفتیم بهتر است با آن انواع آن‌ها و مشخصات فنی بگ فیلتر آشنا شوید.

مشخصات فنی بگ فیلتر

به محفظه‌ای که از تعدادی کیسه به جنس پلی استر ساخته شده و با عبور گاز دارای غبار از دریچه ورودی گاز‌ها بر روی سطح خارجی کیسه می‌نشیند، بگ فیلتر می‌گویند. این گرد و غبارهای نشسته بر سطح خارجی کیسه در یک زمان مشخص با انجام پالس هوا بر روی آن گرد و غبارهایش تکان داده می‌شود و بر هاپر زیرین فیلترها ریخته می‌شود. بگ فیلترها به همین روش برخلاف غبارگیر مرطوب آلودگی و گرد و خاک را از گازها جدا می‌کند. به بگ فیلترها اصولاً فیلترهای کیسه‌ای هم گفته می‌شود. از این نوع فیلتر تصفیه در سیستم‌های غبار زدایی هوا در صنایعی همانند سیمان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بگ فیلترها یک نوع سیستم کنترل آلودگی هوا به حساب می‌آید، که ذرات جامد در هوا را حذف می‌کند.

مزایا و معایب استفاده از بگ فیلتر

اجزای بگ فیلتر

همانطور که در بالا به مشخصات فنی بگ فیلتر اشاره کردیم، بگ فیلترها وظیفه‌ی جذب و کنترل آلودگی هوا یا گازها را بر عهده دارند، در حالیکه وت اسکرابرها وظیفه تصفیه آلودگی به وسیله مایع را برعهده گرفته‌اند، پس ابعاد و اندازه هر کدام با هم متفاوت است. غبارگیرهای بگ فیلتر به شکل یک کیسه‌های عمودی بوده که دارای ارتفاع  ۳۲۰۰ -۲۳۰۰ میلی متر و قطر ۲۰۰- ۱۴۰ میلی‌متر است. این کیسه‎ها به صورت موازی در یک محفظه فلزی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. جریان عبوری از درون کیسه‌ها رد و بدل می‌گردد. این نوع فیلتر از بازدهی بسیار بالایی در غبارگیری برخوردار می‌باشد. با توجه به نوع غبار تا ۹۹.۹ درصد هم بازدهی مطلوبی خواهد داشت.

مزایای بگ فیلتر

این نوع سیستم همانند هر سیستم دیگر یکسری مزایا و ویژگی‌های خاصی دارد. در این قسمت به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:

  • بالا بودن راندمان

سیستم بگ فیلتر یک راندمان و بازدهی ۹۹.۹ درصدی در  تصفیه و جداسازی ذرات گرد و غبار‌های صنعتی دارد و در واقع در مقایسه با دیگر سیستم‌های تصفیه قوی‌ترین کارآیی را خواهد داشت.

  • افت فشار کم

یکی از پارامترهای مهمی که در فیلترهای پارچه‌ای یا همان کیسه‌ای برخلاف غبارگیر مرطوب مدنظر قرار می‌گیرد، افت فشار پایین است. این پارامتر در واقع مقاومت پارچه فیلتر را در برابر عبور جریان گازها نشان می‌دهد که خود مزیتی برای آن نسبت به دیگر سیستم‌های تصفیه کننده به حساب می‌آید.

  • انجام عملیات فیلتراسیون به صورت پیوسته

بگ فیلترها عملیات فیلتراسیون و پاکسازی کیسه‌‌های فیلتر را همانند وت اسکرابرها به صورت پیوسته و همزمان انجام می‌دهند. یعنی هیچ گونه وقفه، مکث یا خللی در روند فعالیت خود ندارند و به نحو احسن انجام می‌شوند.

عملیات فیلتراسیون بگ فیلتر

  • نفوذ ناپذیر بودن در برابر روغن و آب

سیستم‌های تصفیه یا همان غبارگیرهای مرطوب به وسیله آب‌ها یا همان مایعات به جذب آلودگی و گرد و غبار می‌پردازند، اما بگ فیلترها چنین نیستند، زیرا اجازه نفوذ هیچگونه روغن و آب را به درون خود نمی‌دهند.

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی

بگ فیلترها از یک نوع پارچه یا کیسه‌های مقاوم ساخته شده‌اند، که در برابر هرگونه مواد شیمیایی، اسیدی، قلیایی و اشعه‌های ماورا بنفش از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهند و به هیچ عنوان دچار خوردگی و زنگ‌زدگی نمی‌گردند.

  • کمک به محیط زیست

سیستم‌های تصفیه هوا از هر نوعی مانند وت اسکرابر یا بگ فیلتر که باشند با انجام تصفیه آلودگی‌ها به محیط زیست کمک می‌کنند. علاوه بر این امر، آن‌ها قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند. یعنی این کیسه‌ها به هیچ وجه دور ریختنی نبوده و پس از خرابی به صورت بازیافت شده به چرخه طبیعت برمی‌گردند.

معایب بگ فیلتر

حال که به مزیت و ویژگی‌های متعدد این سیستم تصفیه هوا پرداختیم، بهتر است به چند مورد از معایبی که بگ فیلترها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، هم اشاره کنیم:

  • بالا بودن هزینه نصب و راه اندازی این سیستم
  • توانایی تصفیه همزمان ذرات گرد و غبار و آلاینده‌های گازی را نخواهند داشت.
  • همانند فیلترهای غبار گیر مرطوب هر ۳ تا ۶ ماه یک‌بار باید کیسه‌های آن تعویض و در واقع سرویس شود.
  • بازدهی بسیار پایین و در واقع خیلی کم در برابر کارهای مرطوب
  • محدود بودن درجه حرارت گازهای وارد شده به دلیل جنس کیسه‌ها

وت اسکرابر چیست

به آن دسته از تصفیه کننده‌ها یا غبارگیرهایی که از مایعات برای جذب آلودگی‌ها استفاده می‌کنند، وت اسکرابر یا همان غبارگیر مرطوب گفته می‌شود. در این سیستم مایعات با جریان هوا مقابله کرده و آلودگی را به دام می‌اندازند. حال هر چقدر تماس گازها و مایعات بیشتر شود، کارآیی و توانایی سیستم هم بالاتر می‌رود. وت اسکرابرها در انواع مختلفی موجود می‌باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *