رادیو سرجری گامانایف چیست

رادیو سرجری گامانایف چیست ؟

رادیو سرجری گامانایف چیست و چه کاربردی دارد؟

رادیو سرجری گامانایف یک نوع جراحی بدون هیچ گونه برشی با چاقو است. این نوع عمل جراحی نوعی پرتو درمانی برای بیماری های مغزی و عصبی است که توسط پرتو های گاما صورت می گیرد. اصول کار گامانایف به این روش است که دکتر مغز و اعصاب از طریق امواج رادیویی که از دوز مشخصی برخوردارند، آن را به بخشی از مغز که دچار تومور است می تاباند. گرمای حاصل از این امواج باعث از بین رفتن این تومور ها می شود و رگ هایی که از آن تغذیه می کنند را مسدود می سازد. گامانایف روش غیرتهاجمی است که بیشتر مناسب افرادی هست که به دلیل بالا بودن سن و  برخی بیماری های زمینه ای، قادر نیستند عمل باز انجام دهند، همچنین زمان بهبودی در این روش سریع تر از جراحی باز است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با خصوصیات آن آشنا شوید.

بهبود برخی بیماری ها توسط رادیو سرجری گامانایف

استفاده از رادیو سرجری گامانایف مناسب تمام افراد نیست و بسته به نوع بیماری و سن بیمار، پزشک متخصص این روش پرتو درمانی را توصیه می کند. در بیماری هایی نظیر تومور های مغزی بدخیم یا خوش خیم، اختلالات رگ های مغزی، انواعی از بیماری ها و سرطان های چشمی، تومور های عصب شنوایی، بیماری هایی نظیر پارکینسون (که باعث اختلال در تکلم، راه رفتن و تعادل می شود)، بیماری صرع، تومور های بین گوش و مغز، روش پرتو درمانی گامانایف می تواند موثر باشد و باعث بهبود بیماری گردد.

رادیو سرجری گامانایف چیست

روش کار رادیو سرجری گامانایف

اصول کار گامانایف به این صورت است که با تاثیر بر روی DNA سلول های سرطانی و تومور ها، آن را از بین می برد و باعث جلوگیری از رشد و تقسیم آن ها می شود و با مرگ سلول ها تعداد آن‌ ها کمتر می شود و به مرور زمان کامل از بین می روند. همچنین با تاثیر بر رگ های خونی، باعث مسدود شدن آن ها و جلوگیری از تغذیه سلول ها می شود‌‌. در طی جراحی، سر را با استفاده از یک فرم، ثابت نگه می دارند تا حین عمل تکان نخورد و پرتو های گاما دقیق به هدف برخورد کنند و سلول های سالم مغز تخریب نشوند‌. همچنین ام آر آی و سی تی اسکن در تابش دقیق تر پرتو ها، به متخصصان کمک بسیاری می کند.

در صنعت نیز الکترو وینینگ همانند رادیو سرجری گامانایف عمل می کند که در آن ناخالصی ها را از فلزات جدا می کند، الکترو وینینگ طلا کاربرد بسیاری در بین معادن دارد.

زمان جراحی با گامانایف

زمان طول جراحی بستگی به تشخیص متخصص دارد و بسته به نوع بیماری، سن بیمار، محل و نوع بیماری، اندازه درگیر شدن مغز، از چند دقیقه تا چند ساعت ممکن است طول بکشد. همان طور که گفتیم باید سر ثابت باشد تا تابش پرتو های گاما دقیق به هدف بخورد، پس اگر روی مبل هم این عمل صورت گیرد، مشکلی به وجود نمی آید، زیرا در روش گامانایف فرد کاملا هوشیار است و نه بیهوش است و نه از بی حسی موضعی استفاده می شود. در اکثر مواقع با یک جلسه، بیماری می تواند بهبود یابد اما با توجه به پیشرفت بیماری، تعداد و اندازه تومور و نوع آن، می تواند تا چند جلسه نیز ادامه داشته باشد‌ و معمولا بعد از عمل ترخیص می شوند.

معایب و مزایای درمان با رادیو سرجری گامانایف چیست ؟

در روش گامانایف به دلیل اینکه فرد کاملا هوشیار است پس متعاقباً خطرات و عوارض کمتری نظیر خونریزی حین عمل و یا عفونت و اثرات بیهوشی بعد از عمل را به دنبال دارد. عوارض آن معمولا موقتی است که شامل تورم، خستگی، مشکلات پوست و سر مو، مشکلات بینایی، سردرد، بی حسی، حالت تهوع، اختلال در تعادل است.

در این روش همانطور که تا الان متوجه شده اید، مزایای بیشتری نسبت به عمل جراحی باز دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • هزینه کمتر
  • جلوگیری از باز شدن جمجمه
  • کوتاهی زمان عمل
  • ترخیص بعد از عمل
  • هوشیار بودن بیمار
  • دقت و ایمنی بالا
  • درمان برخی ضایعاتی که با جراحی باز امکان درمان ندارند.
  • نتراشیدن سر برای عمل

مراقبت های بعد از درمان با گامانایف

با این که درمان با روش گامانایف بسیار راحت است اما حتما بعد از عمل باید نکاتی را رعایت کنید. تا چند روز استراحت کنید و اگر درد داشتید می توانید از مسکن استفاده کنید. اوایل ممکن است سردرد داشته باشید، نگران نباشید، استراحت کنید. همچنین از دویدن و یا ورزش های سنگین جلوگیری کنید تا بهبودی خود را به دست آورید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *