عملکرد لوله و اتصالات ضد اسید

عملکرد لوله و اتصالات ضد اسید

چسب ها، درزگیرها و روکش های از نظر فناوری پیشرفته، مقاومت بی نظیری در برابر اسیدها دارند. آنها در حال حاضر در لوله کشی مواد شیمیایی، تجهیزات پردازش و مخازن ذخیره سازی استفاده می شوند. آنها مقاومت طولانی مدت را در برابر طیف وسیعی از اسیدها از جمله اسید سولفوریک، اسید هیدروفلوریک و اسید فسفریک ایجاد می کنند. فرمول های خاص ترکیبات مقاوم در برابر اسید به صورت سفارشی فرموله شده اند تا الزامات طراحی منحصر به فرد را برآورده کند. هم چنین در این راستا مقاومت در برابر درجه حرارت بالا و خواص عایق الکتریکی ارائه می شود. محصولات به بسیاری از بسترهای مشابه و متفاوت از جمله فلزات، شیشه، سرامیک و پلاستیک می چسبند. در اینجا به منظور شناخت بیشتر عملکرد لوله و اتصالات ضد اسید لازم است مطالب زیر را دنبال کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب کنید.

لوله و اتصالات

ذکر نکات مهم در بررسی عملکرد لوله و اتصالات ضد اسید

سیستم های اپوکسی مقاومت فوق العاده ای در برابر اتصالات ضد اسید ارائه می دهند ترکیبات خاص در برابر موارد زیر مقاومت نشان می دهد:

اسید سولفوریک

اسید هیدروفلوریک

اسید نیتریک

اسید کرومیک

اسید فسفریک

اسید لاکتیک

استیک اسید

اسید سیتریک

  • خواص اساسی چسب های مقاوم در برابر اسید

سیستم های خاص مقاوم در برابر اتصالات ضد اسید برای برآوردن الزامات عملکرد منحصر به فرد خود طراحی شده اند. از جمله مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عایق برقی

مقاومت در برابر درجه حرارت شدید

انبساط حرارتی کم

مقاومت در برابر سایش

سختی

مقاومت در برابر لرزش و ضربه

کاربردهای عمده لوله و اتصالات ضد اسید

سال هاست که کارخانه های فرآوری لوله و اتصالات ضد اسید از لوله های غیر فلزی به عنوان جایگزینی مقرون به صرفه برای لوله های ضد زنگ، آلیاژی و دیگر لوله های فلزی گران قیمت در برنامه هایی استفاده می کنند که نرخ خوردگی بالایی دارند یا نیاز به استانداردهای دقیق دارند. لوله های پلاستیکی مقاومت بسیار خوبی در برابر حمله بسیاری از مواد شیمیایی، از جمله اکثر اسیدها، قلیاها و محلول های نمک دارد. چنین لوله هایی در اندازه های معمول وجود دارد که ضخامت دیوار معمولاً با لوله های فولادی مطابقت دارد. علاوه بر این، برخی از لوله های پلاستیکی، به عنوان مثال، PVC، با نسبت استاندارد ابعاد ارائه می شوند، این بدان معناست که سیستم لوله کشی درجه فشار کم و بیش یکنواخت را در دمای مشخص بدون در نظر گرفتن قطر لوله حفظ می کند.

لوله و اتصالات

اکثر مواد لوله های پلاستیکی ضریب انبساط حرارتی نسبتاً بالایی را نشان می دهند. دمای بالا ممکن است خطوط لوله پلاستیکی را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد. برای برخی از مواد، درجه بندی فشار یا دما در دمای بالای 50 درجه سانتی گراد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد؛ بنابراین، لوله های پلاستیکی نباید در نزدیکی خطوط بخار یا سایر سطوح داغ قرار بگیرند. هنگامی که جریان مایع در سیستم لوله کشی ناگهان متوقف می شود (به عنوان مثال، به دلیل بسته شدن سریع شیر)، افزایش فشار معروف به چکش مایع (یا اغلب چکش آب) ایجاد می شود و به راحتی می تواند یک سیستم لوله پلاستیکی را پاره کند. سیستم های لوله کشی پلاستیکی در لوله و اتصالات ضد اسید معمولاً به فاصله بیشتر از اتصالات فلزی، به ویژه در دمای بالا نیاز دارند. پشتیبانی مناسب از لوله های پلاستیکی ضروری است. به عنوان یک نشانه، دهانه مجاز تقریباً نصف طول لوله های فلزی معادل است. مقادیر محدوده مجاز منتشر شده توسط سازنده لوله های پلاستیکی را بررسی کنید یا با یک متخصص مشورت کنید. تکیه گاه ها باید سطوح بلبرینگ وسیع و صاف و نه تماس های باریک یا موضعی داشته باشند تا خطر غلظت تنش به حداقل برسد.

نتیجه گیری

سیستم های لوله کشی غیر فلزی اغلب برای اتصال شاخه ای استفاده می شوند. اتصالات معمولاً استحکام کافی را برای تحمل فشار داخلی و خارجی لوله کشی فراهم می کند. اتصال شاخه ای که مستقیماً روی لوله انجام می شود، لوله را در محل باز شدن تضعیف می کند. مگر اینکه ضخامت دیواره لوله به اندازه کافی از میزان مورد نیاز برای حفظ فشار بیشتر باشد، لذا در اتصالات ضد اسید باید تقویت اضافی را ارائه دهید. در این زمینه می توانید از کارشناسان متخصص کمک بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *