کاربردهای زیاد پلیمرها

کاربردهای زیاد پلیمرها

کاربرد انواع پلیمر در صنعت

ممکن است شما قبلاً در مورد پلیمرها چیزی شنیده باشید یا نشنیده باشید.اگر درباره آنها شنیده اید ، می دانید که ممکن است مواردی مانند لیوان ، لوله های پلاستیکی و تجهیزات پلیمری از پلیمرها ساخته شده باشند.اما آیا می دانید که پلیمرها تقریباً هر قسمت از جهان ما را تشکیل می دهند؟

انواع مختلفی از پلیمرها وجود دارد و تقریباً همه چیز را در اطراف ما تشکیل می دهند.از خانه هایی که در آن زندگی می کنیم تا وسایل نقلیه ما ، پلیمرها بلوک های سازنده جهان ما هستند.برای آگاهی از این ساختارهای شگفت انگیز و تأثیر آنها بر ما ، ادامه مطلب را بخوانید.

پلیمرها موادی با تعداد زیادی واحد ساختاری هستند که با یک نوع پیوند به هم متصل شده اند.این مواد اغلب به صورت یک ساختار زنجیره ای شکل می گیرند.پلیمرها در جهان طبیعی از ابتدای زمان وجود داشته اند.نشاسته ، سلولز و لاستیک همگی دارای خواص پلیمری هستند.پلیمرهای مصنوعی از سال 1832 مورد مطالعه قرار گرفته اند.امروزه صنعت پلیمرها بزرگتر از صنایع آلومینیوم ، مس و فولاد شده است.

پلیمر چیست

پلیمرها در حال حاضر طیف وسیعی از کاربردها را دارند که بسیار فراتر از انواع دیگر مواد در دسترس بشر است.پلیمرها ممکن است به عنوان یک صنعت خاص به نظر برسند و تا حدی اینطور هستند ، اما آنها در واقع بخش بزرگی از بسیاری از صنایع هستند که شما واقعاً می توانید تشخیص دهید.پلیمر در صنایعی مانند هوا فضا ، خودرو ، الکترونیک ، بسته بندی و تجهیزات پزشکی(تجهیزات آزمایشگاهی پلیمری) کاربرد دارد.کاربرد پلیمرها به دلیل سهولت در تولید ، هنوز در حال پیشرفت و افزایش است.

کاربرد پلیمر در زندگی

  • کشاورزی : مواد پلیمری در داخل و روی خاک برای بهبود هوادهی ، تهیه مالچ و ارتقاء رشد و سلامت گیاه استفاده می شود.
  • صنعت : قطعات خودرو ، شیشه جلو برای هواپیماهای جنگنده ، لوله ها ، مخازن ، مواد بسته بندی ، عایق ، چسب ها و الاستومرها همه کاربردهای پلیمر هستند که در بازار صنعتی استفاده می شوند.
  • ورزش ها : تجهیزات زمین بازی ، توپ های مختلف ، چوب گلف ، استخرهای شنا و کلاه ایمنی اغلب از پلیمرها تولید می شوند.
  • کاربردهای پزشکی : پلیمرهای محبوب برای تولید ، شامل پلی اتیلن و پلی پروپیلن است.
  • قطعات خودرو: لاستیک ، سپر ، شیشه جلو ، برف پاک کن شیشه ، مخزن سوخت ، صندلی ماشین
  • بسته بندی و ظروف: فیلم ، بطری ، بسته بندی مواد غذایی ، بشکه.

استفاده های بیشماری از پلیمرها در صنعت وجود دارد.این امر تا حد زیادی به دلیل تنوع زیاد و طیف گسترده ای از ویژگی های مطلوب است که می توان از طریق پلیمریزاسیون به دست آورد.به عنوان مثال ، برخی از پلیمرها را پیدا می کنید که برای هوای شدید مناسب هستند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است مقاوم در برابر شعله ، مقاوم در برابر بخار یا قادر به کار در دمای بسیار بالا یا پایین باشند.

صرف نظر از شرایط مورد نیاز ، یک پلیمر مناسب برای کار وجود دارد.

کاربرد انواع پلیمر در صنعت

مشخصات پلیمرها:

پلیمرهای زیادی در طبیعت وجود دارد که با بسیاری از آنها آشنا هستید.پلیمرها ، به دلیل ساختار زنجیره ای دارای خواص فیزیکی منحصر به فردی هستند که آنها را مفید می سازد.آنها قوی هستند ، که آنها را برای تعداد زیادی از برنامه ها عالی می کند.

  • پلیمرها می توانند در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم باشند.
  • پلیمرها می توانند عایق حرارتی و الکتریکی باشند.
  • به طور کلی ، مواد پلیمری دارای وزن بسیار سبک و دارای استحکام قابل توجهی هستند.
  • آنها را می توان به روش های مختلف پردازش کرد.
  • آنها موادی با طیف ظاهری نامحدود از ویژگی ها و رنگ ها هستند.
  • پلیمرها معمولاً از نفت ساخته می شوند ، اما نه همیشه.

پلیمرها و فرآیندهای بازیافت

یکی از مشکلات موجود در جامعه امروز تولید زباله است.بنابراین ، با افزایش استفاده از پلیمرها ، بازیافت دستور کار مهم شده است.این با توجه به روشهای تجزیه و جمع آوری مواد کارآمد نیست.اما هنوز نگران نباشید:پلیمرهای زیست تخریب پذیر در زندگی روزمره می توانند راه حل های خوبی باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *